artykuły

niezwyklostkiNIEZWYKŁOSTKI
ReklamaBilbord Ubezpieczenia

Ford Dunkel – caravaningowa ciężarówka wyprawowa

Czas czytania 6 minut
Ford Dunkel – caravaningowa ciężarówka wyprawowa
Ford F-650 Dunkel Luxury Hauler 4x4 w całej okazałości. 

Sześć osób może w nim swobodnie spać, a dziesięć osób podróżować – mowa o pojeździe, który nie jest klasycznym kamperem, lecz czymś, co można nazwać luksusową caravaningową ciężarówką. Taki właśnie jest Ford F-650 Dunkel Luxury Hauler 4x4.

Pojazd powstał już kilka lat temu, ale ciągle wzbudza zachwyt i jest marzeniem wielu caravaningowców oraz tych, którzy w nim chcieliby swoją caravaningową przygodę chcieliby rozpocząć. Trudno się dziwić, bo to jedna z tych rzeczy, które bywają określane jako drogie zabawki dla chłopców. Bardzo drogie, choć wiele zależy od kupujących, bowiem Ford Dunkel powstaje na zamówienie, a kupujący wybiera wiele elementów wyposażenia, co nie pozostaje bez wpływu na ostateczną cenę.

Jak sama nazwa wskazuje...
Już w nazwie modelu widzimy, co jest jego wyznacznikiem: “luxury”, czyli luksusowy i 4x4 – czyli z napędem na cztery koła. I jedno, i drugie to prawda. Taki właśnie był zamysł dwóch braci – którymi byli Daniel i Peter Dunkel (stąd mamy trzeci element nazwy modelu) – by stworzyć coś, co łączyłoby te dwie cechy (i jeszcze parę innych!). Peter zajął się pracą inżynierską i projektową, a Daniel ze swoją techniczną ekipą zaczęli jego pomysły wprowadzać w życie. Pojazd zaczął powstawać w rodzinnej firmie braci o nazwie Dunkel Industries, która mieści się Kalifornii w USA. 
Bracia zdecydowali, że ich punktem wyjścia będzie duży truck Ford F-650, bardzo popularny w Stanach Zjednoczonych. Jego kabina została podzielona na trzy części i zmieniono jej gabaryty: poszerzono o 22 cale (55 centymetrów), a wydłużono aż o 104 cale, czyli ponad 264 centymetry. Wtedy zaprojektowano ściany boczne i zajęto się wypełnianiem przestrzeni, w której dodatkowe miejsce za przednimi siedzeniami kabiny przeznaczono na część mieszkalną: kuchenkę, łóżka, toaletę, prysznic, siedziska – czyli wszystko, co powinien mieć współczesny pojazd caravaningowy.

ReklamaŚT - biholiday 06.03-31.05 Sebastian
Pozostała kwestia napędu i podwozia, ale tym zajął się już ktoś inny: napęd na wszystkie koła nie jest bowiem “zwykłym” napędem, lecz powstał w Fabco Automotive Corporation w Kalifornii, która znana jest z dostarczania pojazdów wojskowych amerykańskiej armii. To właśnie specjaliści z Fabco zaprojektowali i wykonali wojskowe podwozie i napęd przedstawianego pojazdu.

Nie tylko o komforcie
Czy trzeba dodawać, że jak na “luxury” przystało, jakość szafek, materiałów, oświetlenia jest na najwyższym poziomie? Raczej nie, więc napiszmy o czymś, co tak oczywiste nie jest. Otóż dla komfortu podróżujących całą kabinę (szoferkę z częścią mieszkalną) umieszczono na dwóch poduszkach powietrznych, z których każda może utrzymać półtorej tony! Taka miękkość siedzenia, leżenia, czy spania zapewne daje poczucie komfortu podczas pokonywania bezdroży, chociaż z drugiej strony – czy po to się wyrusza na bezdroża...? 
A podróżujący śpią nie tylko na “parterze”, czyli w poziomie kabiny i szoferki, ale także nad szoferką, gdzie umieszczono wielkie łóżko.

Ford czy nie Ford?
Mimo że opisywany przez nas pojazd wyprawowy ma w nazwie także markę Ford, to tak naprawdę Ford F-650 Dunkel Luxury Hauler 4x4 niewiele ma wspólnego ze standardowym modelem amerykańskiego koncernu. Oprócz zmienionych wymiarów kabiny, podwozia, ma także wojskowy system napędu na cztery koła – to wszystko czyni go, jak podkreślają jego twórcy, zupełnie nowym pojazdem. A dodajmy, by dopełnić odcinania się od Forda, że zamawiając dla siebie Dunkela, możemy wybrać kształt “grilla”, czyli najbardziej charakterystycznego elementu przedniej maski! Tak, to zaskakujące rozwiązanie, które spotkać można bardzo rzadko.

ReklamaFord Dunkel – caravaningowa ciężarówka wyprawowa 2
Dunkel nie jest też napędzany silnikiem Forda. Ten wielki pojazd napędza silnik Diesla 7,2 litra o mocy 300 koni mechanicznych Caterpillar. Jego moment obrotowy to 800, a napęd przenosi sześciobiegowa skrzynia biegów Alison 3000. Gdyby jednak nasz olbrzym nie dawał sobie rady podjechać na wzniesienie, wyposażono go w aż trzy wciągarki! 

Samochód i dwa quady na pace
Ford F-650 Dunkel Luxury Hauler nie jest zwyczajnym off-roadowym kamperem także z innych względów. Zaprojektowano go bowiem w ten sposób, by oprócz części mieszkalnej (co jest wyznacznikiem kampera), mógł także zabrać dwa quady oraz samochód o wielkości małego SUV-a (podobno specjalnie zaprojektowano go, by zmieściły się na nim samochody Jeep). Pozwalają na to jego – oczywiście celowo zaprojektowane – wymiary: jego długość to blisko dziesięć metrów (dokładnie 975 centymetrów), szerokość to ponad dwa i pół metra (260 centymetrów), a wysokość to dokładnie trzy i pół metra. Rozstaw osi wynosi 266 cali, czyli aż 675 centymetrów.
Miejsce dla samochodu znajduje się na skrzyni ładunkowej, a miejsce na quady czy motocykle – na dachu. Dodajmy, że skrzynia ładunkowa otwiera się prawie jak wywrotka i jest wyposażona w dwie rampy pozwalające na wjazd samochodu – po uprzednim wjeździe na dach quadów.
By można było umieścić quady lub motocykle na dachu, górna część kabiny (w której znajduje się m.in. górna sypialnia) jest podnoszona hydraulicznie. By to zrobić, wystarczy użyć pilota, przy pomocy którego podniesiemy ją i potem opuścimy na miejsce.

Na Bliski Wschód?
– Ford F-650 Dunkel Luxury Hauler 4x4 został zaprojektowany, aby zapewnić luksusowy dom z dala od domu – mówi Peter Dunkel. – Pojazd ma nieograniczoną wszechstronność, a projektowaliśmy go z myślą o rynkach Bliskiego Wschodu, widząc tam duże zainteresowanie pojazdami specjalistycznymi, które są unikalne i oferują najlepsze właściwości i udogodnienia. 
No to może jeszcze podamy cenę tego modelu z “najlepszymi właściwościami i udogodnieniami”? Ceny w tym wypadku zaczynają się od pół miliona dolarów. Ostateczny koszt zależy od wyboru wyposażenia. Choć jakoś nie podejrzewamy, by w Polsce znalazł się chętny na Forda F-650 Dunkela Luxury Hauler 4x4. A może się mylimy?

Wyposażenie standardowe i na zamówienie Forda F-650 Dunkel Luxury Hauler 4x4:

  • siedzisko – wybiera kupujący
  • wygląd szafek – wybiera kupujący
  • centralny panel z nawigacją, sprzęt hi-fi stereo, Bluetooth, DVD, CD i laptop
  • tylne łóżko/siedzisko
  • skrzynia ładunkowa z rampami pozwalającymi na wjazd samochodu
  • wysuwane podpórki poziomujące pojazd
  • dodatkowy zbiornik na wodę
  • trzy wciągarki
  • hak
  • trzy duże wycieraczki samochodowe
  • felgi i opony – wybiera kupujący
  • kształt grilla – wybiera kupujący
  • zderzaki ze światłami – wybiera kupujący
  • dwa telewizory (17- i 12-calowy)
  • oświetlenie LED-owe nad i pod szafkami
  • szafa tylna z szufladą
  • dwa stoły niestandardowe – wybiera kupujący
  • skrzynie na bagaż po każdej stronie tylnego siedziska
  • klimatyzator 3200 Onan
  • składany zlewozmywak kuchenny
  • kuchenka dwupalnikowa
  • lodówka
  • mikrofalówka
  • aluminiowa powierzchnia skrzyni ładunkowej
  • boczne, zewnętrzne skrzynie na bagaż
  • boczne markizy z obu stron pojazdu
  • przedni hak holowniczy
  • siedzenie kierowcy
  • 6 szafek górnych
  • kamera cofania oraz kamery z lewej i prawej strony
  • monitor, na którym wyświetlany jest obraz z kamer
  • cztery baterie
  • ogrzewanie 18000 BTU / C
  • oddzielna klimatyzacja dla kabiny kierowcy i pozostałej części mieszkalnej
  • prysznic
  • toaleta

Artykuł pochodzi z numeru 2(71) 2016 Polskiego Caravaningu



Administrator27.09.2018 zdjęć 10
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News