artykuły

przeglad-rynkuPRZEGLĄD RYNKU
ReklamaBilbord Ubezpieczenia
Podróżować cicho i przyjemnie czyli o izolacji kampera

Podróżować cicho i przyjemnie czyli o izolacji kampera

Czas czytania 4 minuty

Aby podróż kamperem czy kampervanem przebiegała w komfortowych warunkach, pojazd musi być odpowiednio izolowany. Izolacja auta produkowanego seryjnie wymaga wiedzy oraz odpowiedniego podejścia do problemu. W tym artykule postaramy się wszystko wyjaśnić.

Podstawy teoretyczne

Przede wszystkim musimy wiedzieć, po co to robimy. Istotne są trzy zagadnienia:

  • paroizolacja – najważniejszy punkt izolacji kampera. Dzięki niej zabezpieczymy karoserię pojazdu od wewnątrz przed gromadzeniem się wilgoci, unikając w ten sposób ognisk korozji. Musimy uzyskać szczelność izolacji przed wilgocią;
  • termoizolacja – dzięki niej dłużej utrzymamy odpowiednią temperaturę, będziemy też potrzebować mniej energii (czy to z prądu, czy z gazu), aby ogrzać przedział mieszkalny;
  • izolacja akustyczna – nie jest najważniejsza, ale wspomoże komfort podróży i ograniczy hałas na dużym polu kempingowym.

Innymi słowy, powinniśmy uzyskać szczelność izolacji oraz zastosować materiały o niskiej lambdzie (współczynniku przewodzenia ciepła), aby pojazd sprawdził się zarówno podczas letnich upałów, jak i wczesną wiosną czy późną jesienią.

Jakie produkty są odpowiednie do kampera?

Osoby przygotowujące swoje domy na kołach stosują różne materiały, ale nie zawsze dostosowują je do przeznaczenia takiego pojazdu. Zdarza się, że używają materiałów budowlanych, co jest niezalecane z kilku powodów. Drugim często spotykanym błędem jest pozorna oszczędność, np. zakup materiałów bez warstwy samoprzylepnej, a następnie użycie taniego kleju, który przez długi czas nieprzyjemnie pachnie i wydziela drażniące opary, odbierając przyjemność z przebywania wewnątrz pojazdu.
W takim razie jakie stosować materiały? Przygotowaliśmy zestawienie kilku produktów, które zapewnią optymalną izolację w tego typu pojazdach.

Pianka kauczukowa Bitmat K19s i K32s

Pianka kauczukowa to doskonały termoizolator, jest też bezpieczna dla zdrowia. Piankę Ks stosujemy jako wewnętrzną warstwę izolacji, pomiędzy przęsłami pojazdu. Pomoże nam ona w utrzymaniu ciepła oraz odizoluje od odgłosów z zewnątrz. Pianka jest samoprzylepna i występuje w różnych grubościach, choć w pojazdach rekreacyjnych najczęściej stosowana jest 19- lub 32-milimetrowa. Atest higieniczny i certyfikat PIMOT to kolejne jej atuty.

Pianka kauczukowa z warstwą prawdziwego aluminium – K3s ALU i K6s ALU

Pianka kauczukowa wzbogacona o warstwę aluminiową, która nie tylko odbija promieniowanie cieplne, wspomagając termoizolację, ale przede wszystkim zabezpiecza przed dostawaniem się wilgoci pod izolację. Do tych pianek polecamy użyć dodatkowo taśmy aluminiowej Bitmat T-ALU. Podobnie jak pianki z serii Ks, mają certyfikat PIMOT, atest higieniczny oraz są samoprzylepne.

Mata butylowa Bitmat AB-2

Mata butylowa nie jest wymagana do izolacji termicznej kampera, acz niektórzy użytkownicy, robiąc pełną izolację, również ją stosują. Butyl nakładamy tylko na większe fragmenty blachy, by je usztywnić. Mata w tym wypadku wpływa głównie na izolację akustyczną.

Jak zrobić izolację ścian?

Skoro już wiemy, jakimi materiałami możemy się posłużyć, zastanówmy się, jak tego dokonać. Pamiętajmy przy tym, że każdy pojazd jest trochę inny, zatem nasz artykuł należy traktować jako poradnik, a nie instrukcję montażu.
Pierwszy krok to oczyszczenie i odtłuszczenie powierzchni. Dopiero tak przygotowana zapewnia trwałość i dobry „chwyt” dla warstwy samoprzylepnej. Jeśli decydujemy się na matę butylową, to montujemy ją jako pierwszą bezpośrednio do blachy. Matą wyklejamy około 50% większych powierzchni pomiędzy przęsłami, a następnie wulkanizujemy ją (czyli rozwałkowujemy) przeznaczonym do tego wałkiem.
Następnym krokiem jest nałożenie pianki kauczukowej Ks. Wypełniamy nią całą przestrzeń pomiędzy przęsłami. Należy tak dobrać piankę, aby grubością odpowiadała wolnej przestrzeni. Ta warstwa ma zapewnić możliwie najlepszą termoizolację pojazdu. Ostatnią warstwą jest pianka kauczukowa Ks ALU – zaklejamy nią po całości ściany, a łączenia zakrywamy taśmą aluminiową T-ALU. Ta warstwa zapewni nam zarówno ochronę przed utratą ciepła, jak i paroizolację. Istotne jest, aby prace wykonać dokładnie i zakleić łączenia – zapobiegnie to powstawaniu mostków termicznych, czyli miejsc, przez które ciepło będzie się wydostawać. Na końcu możesz zastosować wybraną zabudowę.
Izolacja wykonana w ten sposób skutecznie chroni pojazd przed utratą ciepła, a dzięki zastosowanej paroizolacji zapewnia długotrwałą ochronę karoserii, eliminując obawy związane z jej stanem. Materiały gumowe, jak Ks i Ks ALU, nie utleniają się tak szybko jak produkty polietylenowe i poliuretanowe.

Jak zaizolować podłogę i dach?

Izolację podłogi najlepiej przeprowadzić z podziałem na warstwy. Pierwszą warstwę izolacyjną stanowią butyl i pianka K9s Alu, w której łączenia uzupełnione są aluminiową taśmą. Następną warstwą jest rusztowanie (kratownica), na którym umieszczamy XPS, a potem przykrywamy go cienką warstwą materiału, który chcemy położyć na podłogę, np. sklejki. Ten zestaw gwarantuje doskonałą izolacyjność i dobrą wytrzymałość, a dodatkowo połączenie AB-2 i K9s Alu zachowuje swój kształt i nie sprasowuje się.
Sufit kampera izolujemy w ten sam sposób co ściany. Z racji tego, że ciepłe powietrze unosi się do góry, szczególnie ważne jest, aby dokładnie pokryć łączenia pianek taśmą aluminiową. Na końcu polecamy zamknąć sufit lekką sklejką.

Zrób to sam

Prace związane z izolacją kampera są proste, ale czasochłonne. Możesz więc zlecić je jednemu z renomowanych warsztatów zajmujących się kamperami, ale też zrobić to samemu. Wszystkie niezbędne, wymienione w artykule produkty znajdziecie na stronie www.bitmat.pl.

Artykuł pochodzi z numeru 1 (115) 2024 r. magazynu „Polski Caravaning”.

Chcesz być na bieżąco? Zamów prenumeratę – teraz jeszcze taniej i szybciej.


Administrator07.05.2024 zdjęć 5
Artykuł powstał we współpracy z marką Bitmat
Obserwuj nas na Google News Obserwuj nas na Google News